Za najstarsze medium uważane jest radio. Jego historię możemy poznać, czytając różnego typu publikacje na ten temat. Swego czasu radio było bardzo popularne – o wiele bardziej nawet niż prasa. Później przeszło swego rodzaju regres, a teraz – znów wraca. Radia słuchamy w pracy, w domu, w samochodzie. Korzystamy ze stacji radiowych zlokalizowanych w smartofnach, telefonach komórkowych, przenośnych odtwarzaczach. Coraz popularniejsze są radia internetowe. Wiele z nich daje możliwości samodzielnego układania playlist. Radio „gra” dźwiękiem i słowem. Za pomocą tych dwóch nośników „malowany” jest tutaj przekaz. Odbiorca nie widzi mówiących czy śpiewających. Trzeba go zatem przyciągnąć tym, co, jak i o czym mówimy oraz tym, co, jak i kiedy gramy. Tylko dźwięk, tylko słowo. I nic więcej. To musi wystarczyć, żeby zainteresować, żeby zaistnieć. Radio to przede wszystkim muzyka, ale nie tylko. To także informacje, felietony, humoreski, słuchowiska, dyskusje, programy rozrywkowe, konkursy, pasma reklamowe. To cała medialna maszyna. Jej utrzymywanie w ruchu natomiast jest o tyle trudne, że wykonywane bez pomocy obrazu – tylko na samym dźwięku i słowie. Radiostacji jest wiele. Każdy może znaleźć coś dla siebie. I na ogół znajduje, wybierając to, co odpowiada mu najbardziej i słuchając tego, czego chce.
Urok najstarszego medium

