Grafika dwuwymiarowa – 2D

Grafika 2D odnosi się do działu informatyki dotyczącego grafiki dwuwymiarowej i technik jej obróbki, jak i również do obrazów cyfrowych, które mogą składać się z grafiki, obiektów 2D oraz tekstu. Wykorzystuje się ją głównie do celów, które wcześniej były osiągane poprzez druk oraz rysunek. Początek grafiki dwuwymiarowej przypisuje się na lata 50-te XX wieku. Ten rodzaj grafiki wykonuje się poprzez bezpośrednie rysowanie na ekranie oraz rysunek w pamięci, przy niewidocznym obrazku, gdzie następnie jest on wyświetlany lub zapisywany. W przypadku, gdy grafika dwuwymiarowa zawiera modele geometryczne, jest nazywana grafiką wektorową, zawarte obrazy cyfrowe są nazwane grafiką rastrową. Tekst, funkcje oraz równania matematyczne również stanowią elementy grafiki 2D. Składane modele są utworzone z połączenia obiektów prostszych, tak jak to wygląda w programowaniu obiektowym. Przeważnie obecnie używane karty graficzne wykorzystują rastrowe technologie, które dzielą ekran na piksele stanowiące siatkę, co stanowi prostą i tanią technologię. Grafika dwuwymiarowa jest powszechnie wykorzystywana w branży reklamowej, gier wideo oraz komputerowych, programach użytkowych, drukarkach oraz wielu innych.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.